Jo 110 vuoden ajan Ärrä, R-kioski, on ollut iloa tuova, helpon asioinnin paikka. Alkuperäinen nimi, Rautatiekirjakauppa Osakeyhtiö, viittaa tuolloiseen toimintaan: rautatieasemien kioskeissa myytiin kirjoja ja lehtiä. Lukemisto on säilynyt valikoimissa kaikki nämä vuodet, mutta tämän päivän R-kioski tarjoaa asiakkailleen ison joukon monipuolisia arjen tuotteita ja palveluja sekä herkullisia mukaan otettavia ruokia.
Isojen sanomalehtikustantajien perustama Rautatiekirjakauppa avasi jo ensimmäisenä toimintavuotenaan 36 kioskia ja myyntipistettä ympäri maata. Lisäksi lehtipojat myivät junissa lukemista matkustajille. Vuonna 1924 ostettu Suomalainen Kirjakauppa oli ensimmäinen merkittävä yrityskauppa. Makeiset ja tupakka tulivat myyntivalikoimiin 1930-luvulla, ja tällöin toiminta levittäytyi myös rautatieasemien ulkopuolelle. Veikkaustoimistopalvelut aloitettiin heti niiden alettua Suomessa 1940.
R-kioski syntyy ja muuntuu
Myyntipisteiden nimet muutettiin R-kioskiksi 1958 ja tämän jälkeen niitä perustettiin lähes jokaiseen rakennettavaan ostoskeskukseen, lähelle asiakkaita.
Suuri muutos tapahtui vuonna 2012, jolloin Sanoma Oy myi kioski-
liiketoiminnan ja Rautatiekirjakaupasta Rautakirjaksi lyhentyneen nimen
Reitan Group -yhtiöihin kuuluvalle Reitan Convenience -yhtiölle.
– Reitanin toiminta perustuu franchingiin ja kumppanuuteen. Nykyiset R-kioskit ovatkin yrittäjä-
vetoisia yhtiöitä. Vaikka ne ovat osa ketjua, on jokainen kioski
kuitenkin yrittäjänsä näköinen. Tällä tavalla pystymme mukautumaan
ketterästi yhteiskunnan muutoksiin ja tuottamaan uusia tuotteita ja
palveluja asiakkaille, kertoo toimitusjohtaja Teemu Rissanen.
Ketju tukee franchise-yrittäjiä tarjoamalla valmiin brändin, toimivan myymäläkonseptin sekä monipuoliset tukipalvelut palkanlaskennasta alkaen.– Kehitämme työkaluja, jotta yrittäjämme pääsevät parhaaseen mahdolliseen kasvuun ja he voivat keskittyä palvelemaan asiakkaitaan. Tuemme yrittäjiämme kaikissa mahdollisissa asioissa ja täten kynnys ryhtyä R-kauppiaaksi on matala, vakuuttaa Rissanen.
Lounas tai välipala Ärrältä
Kioskille piipahdettiin ennen ostamaan makeisia, tupakkaa tai esimerkiksi matkalippua. Sitten ne alkoivat tarjota myös kahvia ja pullaa – ja suosio oli taattu. Viimevuotisen Taloustutkimuksen selvityksen mukaan Ärrän kahvi onkin Suomen suosituin take-away -kahvi.
Myymälöiden valikoimat ovat edelleen laajentuneet ja Ärrälle voi mennä syömään tai ostaa mukaan herkullisen lämpimän aterian tai välipalan.
– Haluamme tarjota asiakkaillemme maittavaa ruokaa helposti ja mutkattomasti. Kioskeistamme löytyvät tietenkin perinteiset hodarit, mutta myös maukkaat, lämpimät paninit ja taquitot. Mehevät, täytetyt patongit, wrapit tai käsintehdyt täytetyt kolmioleivät sekä kerrossalaatit, joita on myös vegaanisina, maistuvat varmasti kaikille. Pienempään nälkään tai janoon tarjoamme erilaisia mehuja, shotteja sekä smoothieja. Ne ovat kylmäpuristettuja hedelmistä ja vihanneksista, joten niiden vitamiinit ovat tallella, kertoo Rissanen.
Ympäristöjälki pienenee
Tämän vuoden alusta alkaen R-kioskien tavaratoimitusten
ympäristöjälki pienenee lähes puoleen aiemmasta. – Pääsemme tähän
tuotteiden saatavuudesta tinkimättä yhdistämällä kaikkien tuoteryhmien,
siis myös kylmätuotteiden kuljetukset. Kun toimituskerrat vähenevät
lähes puoleen, pienevät myös kuljetusautojen aiheuttamat päästöt.
Lisäksi tämä näkyy kioskien lähialueen liikenteen sujuvoitumisena,
selvittää Rissanen.
Reitan Group
- Norjalainen monialainen perheyritys
- Liikevaihto 9,7 Mrd €
- Henkilökuntaa lähes 38 000
Reitan Convenience
- Osa Reitan Groupia
- Toimii Pohjoismaissa sekä Baltiassa
- Myymälöitä 2200
- Liikevaihto 1,7 Mrd €
R-kioski Oy
- Osa Reitan Convenience -yhtiötä
- Myymälöitä yli 500 kpl
- Liikevaihto 313 M€
- Henkilökuntaa 2500
www.r-kioski.fi
Teksti: Maija-Liisa Saksa