Joukkorahoitus kuvaa tapaa tehdä yhteistyötä ja saada huomiota henkilöiden tai organisaatioiden hankkeille, joiden rahoittaminen tapahtuu keskenään verkostoituvien ihmisten avulla, yleensä internetin välityksellä.
Mitä on joukkorahoitus
Joukkorahoitus on yleistermi, jolla tarkoitetaan nykyaikaista tapaa rahoittaa liiketoimintaa avoimen netissä järjestettävän rahoituskampanjan kautta. Merriam-Webster -suursanakirja määrittelee sen “käytännöksi, jossa rahoitusosuuksia pyydetään laajalta määrältä ihmisiä varsinkin online-yhteisön piirissä”. Joukkorahoitus on alakategoria joukkoistamisesta (eng. crowdsourcing), jolla viitataan tapaan saada palveluja, ideoita tai sisältöä online-yhteisöltä.
Nämä kolme näkökohtaa määrittelevät joukkorahoituksen ytimen:
- Sijoitukset tulevat suurelta määrältä sijoittajia (eli ”joukolta”)
- Keskimääräinen sijoitus on suhteellisen pieni (sadasta eurosta tuhansiin euroihin)
- Sijoittaminen ja rahankeräys tapahtuvat verkossa
Miksi joukkorahoitus?
Tämä seuraava listaus on suoraan INVESDORILTA joka hoitaa joukkorahoituksia paljon Suomessa.
Syy 1: Rahoitus
Tämä syy selittää itse itsensä. Yritysten joukkorahoitushankkeiden
ensisijainen syy on rahoituksen hankkiminen. Tämä syy ei kuitenkaan
yksin selitä joukkorahoitussivustojen valintaa muiden rahoitustapojen
edelle.
Syy 2: Brändäys
Tämä on joukkorahoituksen ja esimerkiksi pankkirahoituksen
eroavaisuuden perussyy. Jos kampanja on suunniteltu ja toteutettu hyvin,
on se vahva näkyvyyden ja bränditietoisuuden rakentaja – eli hyötyjen,
joita yksityiset rahoitusjärjestelyt tai pankkilainat eivät pysty
toimittamaan.
Syy 3: Asiakkaiden sitouttaminen
Joukko ei tarkoita pelkästään kasvottomia, yritysten rahoitusasioista
tietämättömiä massoja. Kaikilla yrityksillä on oma joukkonsa:
asiakkaansa. Mikäli yrityksen tuotteet ja palvelut ovat ensiluokkaisia,
heidän asiakkaansa haluavat usein innoissaan sijoittaa siihen.
Tyytyväiset asiakkaat voivat suositella tuotetta tai palvelua omassa
verkostossaan, mutta tyytyväinen asiakas, joka myös omistaa tätä
tuotetta valmistavan tai palvelua tarjoavan yrityksen osakkeita tekee
sen vielä todennäköisemmin.
Syy 4: Markkinavalidoinnin saaminen
Vastikkeisiin perustuvassa joukkorahoituksessa markkinavalidaatio on
usein oleellista. Verrattuna osakeantiin tai velkakirjojen myyntiin
perustuvaan joukkorahoitukseen se on parempi kanava niille yrityksille,
jotka eivät ole vielä tuoneet tuotteitaan tai palvelujaan markkinoille.
Idean perimmäinen logiikka on siinä, että joukkorahoitussivustot ovat
rahoitusmuodosta riippuen joko lahjoittajien, kuluttajien tai
sijoittajien käyttämiä markkinapaikkoja. Tulevien tarjoustesi
edistäminen sellaisella markkinapaikalla antaa joukkorahoitusalustan
käyttäjille mahdollisuuden äänestää tarjoomasi kiinnostavuudesta
lompakoillaan. Joskus kampanjan paras tuotto tuleekin markkinoiden
palautteen kautta.
Syy 5: Pörssilistautumisen valmistelu
Kun yritys pyrkii listaamaan osakkeensa pörssiin, sillä on oltava
melko runsaasti jo olemassa olevia osakkaita. Monet markkinapaikat
vaativat, että yrityksellä on vähintään sata osakasta, jotta osakkeella
voi olla likviditeettiä listauksen jälkeen. Melko harvalla suljetun
ystäväpiirin, perheen ja bisnesenkeleiden kautta rahoituksensa
hankkineella yksityisyrityksellä on sata osakasta. Tällöin on
tarpeellista laajentaa osakaspohjaa, ja siinä joukkorahoituskampanja
toimii tehokkaasti. Tämän tyyppisiä projekteja kutsutaan usein termillä
pre-IPO (varsinaista listautumista edeltävä osakeanti), koska ne tehdään
osakaspohjan laajentamiseksi ja tietoisuuden nostattamiseksi
lähitulevaisuudessa tapahtuvaa pörssilistausta valmisteltaessa.
Syy 6: Tulo uusille markkinoille
Uusille markkinoille tulo tehdään tyypillisesti myynnin ja markkinoinnin parissa uurastaen. Joukkorahoituksella uusille markkinoille pyrkivä yritys voi yhdistää markkinoinnin ja myynnin laajentumisensa rahoittamiseen. Suuntaamalla rahoituskampanja laajentumiskohteina oleviin maihin se voi saada paikallisia osakkaita. Nämä osakkaat voivat puolestaan toimia brändilähettiläinä lisäämällä tietoisuutta yrityksen olemassaolosta, pyytämällä vähittäismyyntiliikeitä ottamaan yrityksen tuotteita myyntiin tai yhdistämällä yritys arvokkaisiin paikallisiin verkostoihin, koska siten sijoittajat kasvattavat sijoituksensa arvoja oman aktiivisen toimintansa kautta.