Suurimmat someen liittyvät epäonnistumiset liittyvät siihen, että yritykset eivät tiedä, ketä heidän asiakkaansa ovat, ketä heidän kilpailijansa ovat, mitkä kanavat tuottavat eniten tuloksia ja miten kommunikoida yleisön kanssa. Tässä muutamia markkinointivinkkejä, jotka auttavat sinua parantamaan brändisi ja yrityksesi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Tiedä, ketä kilpailijasi ovat
Ennen somekampanjoinnin aloittamista kartoita ja selvitä, ketä kilpailoijasi ovat. Kun tiedät, ketä suurimmat kilpailijasi ovat, voit aina tarkistaa, mitkä taktiikat toimivat heille ja mitkä eivät, ja käyttää näitä tietoja oman strategioidesi muokkaamiseen.
Suosittelemme, että aloitat tilanteen kartoittamisen suurista yrityksistä. Nämä yritykset selkeästi tekevät jotain oikein saadakseen sellaisen seuraajamäärän ja sitoutumisen kuin heillä on, joten miksipä et nappaisi heiltä muutamia vinkkejä ja ideoita?
Käytä Facebookin sivuja tunnistaaksesi parhaiten menestyvät kilpailijasi ja vertaa heidän aktiivisuuttaan, sitoutumistaan ja yleisönsä kasvua omiisi. Näet heidän sivuiltaan tarkalleen, millaista sisältöä he julkaisevat, kuinka usein he julkaisevat postauksia ja mihin aikaan päivästä he julkaisevat materiaalia. Julkaisevatko he linkkejä esimerkiksi omiin blogpostauksiin, kuvia, pitkiä tekstejä, vai kenties videoita? Kuinka pitkiä tekstejä he julkaisevat ja kuinka aktiivisesti heidän asiakkaansa kommentoivat heidän postauksiaan?
Muista tarkastella kilpailijasi seuraajamäärää ja sitä, kuinka usein asiakkaat kommunikoivat yrityksen postausten kanssa. Kommentoivatko asiakkaat yrityksen postauksia useinkin? Vastaako yritys asiakkaiden kommentteihin? Jos, niin miten? Millaisia kommentteja asiakkaat jättävät? Ovatko kommentit enemmän positiivisen kuin negatiivisen sävyisiä? Mikä tekee yrityksen postauksista niin lähestyttäviä? Nämä kertovat sinulle, kuinka heidän seuraajansa vuorovaikuttavat yrityksen tuottaman sisällön kanssa. Tuotemerkit, joiden asiakkaat ovat aktiivisia ja kommentoivat postauksia usein, ovat usein seuraamisen arvoisia.
Valitse yrityksellesi oikea sosiaalisen median kanava
Nykyään on niin Facebook, Instagram, kuin Snapchatkin. Vaikka somekanavia on paljon ja valikoima on varsin kirjava, sinun ei suinkaan tarvitse käyttää niitä kaikkia.
Suosittelemme, että kyselet asiakkailtasi, mitä sosiaalisen median kanavia he suosivat tai käyttävät eniten. Voit myös analysoida kilpailijoiden toimintaa. Tarkista, mihin kanaviin he laittavat energiansa, ja aloita kohdentaminen myös heihin. Näin mahdollisuutesi saada asiaankuuluva yleisö kaksinkertaistuu.
Priorisoi vain osaa sosiaalisen median kanavistasi. Käyttävätkö asiakkaasi eniten Snapchatiä? Panosta sitten Snapchatiin. Onko yrityksesti tuotama sisältö eniten visuaalista? Siinä tapauksessa Instagramiin panostaminen voi olla hyvä idea. Etkö ole valmis tekemään videoita?
Ole vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa sosiaalisessa mediassa
Inmteraktiivisuus ja kommunikointi on kaiken a ja o. Sinun olisi aina vastattava seuraajiesi sosiaalisen median välityksellä lähettämiin viesteihin. Asiakkaat ovat joko tyytyväisiä ja haluavat kiittää sinua mainiosta palvelusta, tai he ovat pettyneitä.
Vastaustesi avulla voit myös muokata brändillesi imagon, joka voi olla joko leikkisä, asiallinen tai tuttavallinen. Käyttämäsi kieli on tärkeä kommunikaation elementti ja brändisi rakennuspalikka. Myytkö vaatteita ja onko suurin osa asiakkaistasi nuoria, trenditietoisia kuluttajia? Siinä tapauksessa rento kirjoitustyyli ja emojit voivat toimia. Onko yrityksesti vaikkapa verkkokasino? Jos yrityksesi on verkkokasino, voi asiallisempi kirjoitustyyli toimia paremmin, sillä se luo yrityksestäsi luotettavamman kuvan.
Sinun on vastattava kaikenlaisiin viesteihin, olipa kyseessä positiivinen arvostelu tai täydellinen lyttäys. Sosiaalisen median seurantatyökalujen avulla voit seurata ja luokitella mainintojasi, etsiä vaikuttajia ja tunnistaa uusia markkinointimahdollisuuksia.
Kaipaatko inspiraatiota verkkosivuista ja siitä, miten he toteuttavat somemarkkinointiaan? Nettikasinot ovat siinä tapauksessa hyvä keino rentoutua ja saada lisää inspiraatiota. Kasinoepelejä voi nykyään pelata missä ja milloin tahansa, ja pelit kulkevat mukavasti taskussa mukana kännykkäsi avulla. Kaipaatko apua kasinopelien valitsemisen kanssa? Kasino ilman lisenssiä ja ilmaiskierroksia ilman talletusta